Monday, February 21, 2022

Sitater av sønnen min

Her er noe jeg har samlet av min sønn fra han er 3 år.  Han er født 21.02.2006..Det nyeste er sist.


Jeg tok ut noen druer som var i ferd med å bli for gamle til å spise. Jeg
viste de til sønnen min og tullet med å si at de så rare ut fordi de var blitt triste fordi vi hadde glemt dem. Da sa han: Nei, de er bare trøtte, mamma!

Sønnen min foretrekker å ha på seg skjorter fremfor gensere. Idet jeg var i ferd med å ta på han en rosa skjorte sa han:"I denne blir jeg modig!".

Rosa er glede!

Plutselig sa han:"Jeg er en engel!" og så ut som han strålte og følte stor frihet. Det var nesten så
jeg så vingene hans.

Før jul sang vi ofte Saint Lucia-sangen fordi han skulle være med på en tilstelning i barnehaven. Om kvelden da han lå i sengen og skulle sove, og jeg var i rommet ved siden av, hørte jeg han synge:"mamma Lucia".

For lenge siden sa han fast og bestemt: "Jeg elsker deg, jeg elsker bæ bæ
lille lam(kosedyret hans)!, jeg elsker...! Han ramset opp en lang rekke
ting, og strålte da han sa det.

Pappaen hans var en kveld sur på meg. Da sa han:"Pappa dårlig gjort? Du ikke prate med pappa (,vel)!?". Han vet at det er dumt å si noe når han er sur:) Han har begynt å formulere seg med egne ord, og det imponerer meg. Dette har skjedd nå rett før han fyller tre år.

I dag på 17 mai, fikk han noen russekort av meg. Jeg sa de var fra barn som var så store at de var
ferdig på skolen. Da jeg sa de hadde skrevet morsomheter på kortene sa
han: De roper på mammaen og pappaen sin!
Senere på dagen da jeg sa jeg var sliten, sa han med et drømmende fremtidsblikk: Jeg kommer til å
bli sliten en annen gang. Du kan få en klem!

I dag den 29 mai, sa han først plutselig: Jeg er ikke baby! Nei,
svarte jeg. Du er så stor at du kan bæsje på potte om du bare vil du
nå!" Svaret var da: "Klart vi kan"( byggmester Bobs slagord er) er
ikke meg!

I dag, 23 juli, var sønnen min og jeg på Mikkel-messe. Mikkel Gaup sa hei til meg da han gikk forbi. Da sa sønnen min: "Det var søtt av han." Og da Mikkel etterpå begynte å joike sa sønnen min høyt: "Han tulle-synger!" Men da Mikkel hadde sunget en hel joik sa han: Det var en fin sang. Mikkel Gaup kløyp han i kinnet da han lekte joikende ulv. Sønnen min sa da alvorlig til meg at det likte han ikke. 

Jeg sa: Hva er det viktigste av alt å gjøre, gutten min? Han (tre år): Å sitte på tilhengeren og du i traktoren.

Vi gikk tur, snakket om biler og annet som vi så langs veien.
Brått kommer det fra han i en misfornøyd tone: Jeg liker bare lilla
biler, jeg!

Kun sønnen min, jeg og katten Frank var hjemme da jeg hørte han si for seg selv i et annet rom:
Jeg spiller fotballkamp. Kom igjen, pus, spark!"

Det var hans siste dag i den "gamle" barnehagen i dag. Da han skulle si farvel til bestekompisen sin der slang han seg rundt halsen hans og sa: jeg ELSKER deg!

Da sønnen min på tre år deltok i en takkebønn til Gud sa han da jeg
var ferdig med takksigelsene: Vær så god!

I helgen sa han til sin farmor: Jeg elsker alt, jeg!

De gangene jeg har fortalt om noe farlig eller vondt jeg har opplevd eller om noe som muligens kan skje meg sier han: Ja, men da kommer jeg med sykkelen!

Da han en dag fikk pølser til middag:
Jeg sa: Da jeg var liten likte jeg også pølser.
Han: Ja, da var jeg voksen og gav deg pølser!

Jeg sa jeg hadde vondt i magen. Da sa han:
Jeg liker ikke at noen har det vondt. Han så alvorlig ut.
Skal jeg legge hånden min på magen din?

23.09.2010

Med en seriøs mine sa han til meg: Jeg snakket med Maria.
-Hvilken Maria? Jomfru Maria, Jesu sønn? spurte jeg.
-Ja. Hun sa at hvis du dør skal hun passe på meg. Og hun sa vi to skal være sammen for
alltid!!! (Kjempebegeistret)
-Å så fantastisk, sa jeg. Kanskje vi kan være engler sammen da!?
-Ja! Og så sa hun at hun skulle ta vare på meg og jenta mi(han drømmer om kjæreste)!
Hun(Maria) har så mye kjærlighet. Hun er så snill.

24.09.2010

Jeg klemte han og han la hodet inn mot hjertet mitt. Da han løftet hodet igjen sa han:
Mamma, du har en krone i hjertet!

28.09.2010

"Vet du hva Gud sa til meg neste natt?
At jeg skal gi kraft over hele byen!
Og da skal alt bli fint og GLITRENDE!"
Dette sa han hoppende glad i kveld.

31.10.2010

Plutselig sier han (nå 4,5 år):
Mamma? Hvis noen ikke elsker noen blir de lei seg!
Jeg elsker deg mamma!

Minutter senere sier han dette i dypt alvor:
Mamma. Jeg har mistet en helt spesiell kraft og den kommer aldri tilbake.
Jeg hadde den da jeg var liten men mistet den fordi jeg vokste.
Den kommer ut av hendene som stråler, som har lys inni seg,
Den kan gjøre alle mennesker kjærlige.

Jeg har en annen kraft nå som kan drepe slemme mennesker.
Den kommer når jeg er sint.

3 desember 2010 

Han var forkjølet: Jeg: Om du har ganske mye kraft kan du likevel gå i barnehagen. Han: Nei, jeg har ikke så mye kraft. Jeg har bare mye av kraften som er fra Gud. Den kan ikke bli borte. Det er bare den andre kraften som kan bli borte.

23.11.10

Da vi kom i snakk om barna i hans tidligere barnehage utbrøt han med et snev av fortvilelse i stemmen:
Tror du de har glemt meg? Men jeg sender dem kraft!
Jeg: Sender du meg kraft også?
Han får et uttrykk av inderlighet og legger hånden varsomt på kinnet mitt.
Han holder den der lenge uten å si et ord mens han ser meg kjærlig inn i øynene.
Det føles som en velsignelse som fra Jesus som barn.
  
28.02.2011

Vi gikk tur, min sønn og jeg, i kveld før leggetid. Plutselig sier han :
-Kraften fra Gud har jeg bestandig, men det er en annen kraft som jeg hadde da jeg var baby. Den har jeg ikke nå. Men når jeg drømmer har jeg den. Vet du hvilken farge det er på den?
Nei, svarer jeg. - Den er rød. Akkurat som jakka di. (Jakka mi er litt lys rød-orange).
-Med den kraften kan jeg klare alt.
Jeg: Interessant at babyer har tilgang på denne kraften.
-Ja, de har den kraften de.
Jeg: Kjenner du kraften fra Gud nå?
-Ja, den er i halsen min. Du skjønner jeg er litt syk der og den er der for å reparere.
Begge kreftene møtes faktisk der.

01.03.2011

Takk!:) I dag klagde han på at den røde kraften nesten var helt borte.
Grunnen var redselen over at jeg hadde blitt irritert på han.
Men så fikk han en ide'. Han ville be til Gud om natten (i drømme) om
å få kraften tilbake.

Nå kom han nettop inn og sa han hadde funnet igjen den røde kraften. Gud gav han noe som gjorde at han kunne se usynlige ting i dag, og da fant han kraften og så at den så ut som røde ildkuler. Han ville øyeblikkelig gi meg kraft i tilfelle jeg hadde vondt noe sted, fordi kraften kunne helbrede. I kulene han fant var det mindre ildkuler igjen.

25.06.2011 

Egentlig er alle kjærlighet!

For en uke siden, da jeg prøvde å gå saktere fordi han ville jeg skulle følge hans tempo, pustet og peste jeg litt overdrevet. "Tuller du, eller?", spør han.
"Nei, egentlig ikke, svarer jeg. "Jeg synes faktisk det er slitsomt å gå saktere enn jeg vil fordi jeg da må anstrenge meg for å holde meg selv tilbake".
"Men kan du ikke bare roe deg da?" spør han.
"Hvordan da?"
"Du kan bare synge en sang for deg selv",
Så jeg prøvde det og det funka faktisk overraskende bra.

06.12.2011

I dag sa han: Jeg lager en tegning til Gud.
Jeg: Hvordan vil du gi den da?
Han: I natt vil jeg be englene ta den med til Han.
Jeg tror de vil de gjøre det fordi jeg er så glad i Han.
Jeg: Hva vil du vise han da?
-En blomst, et snilt spøkelse, to snille sjørøvermerker, 
en sol, tre gule hjerter og et sjørøvermerke med flosshatt.

11.02.2012

kveld sa jeg til sønnen min på snart 6:
Er det ikke kuult at vi får leve i to verdener? Denne og drømmeverdenen?
Han svarte: Vi lever i flere, faktisk 5 verdener.
Først den når man bare er et egg, det er en hvileverden,
så den i magen til mammaen vår,
den tredje er denne vi er i nå,
den fjerde er drømmeverdenen
og den femte er den i skyene.

18.02.2012

I går sa jeg til sønnen min som nå snart er 6 år:
Jeg ble så imponert da jeg så deg gå inn i lysringen. Du virket så trygg og selvsikker!
Han: Det er fordi du gir meg kjærlighet jeg er trygg, mamma"!

15.03.2012

Dette sa sønnen min ved leggingen i kveld:
Hvis jeg trenger englene kan jeg bare tenke på spørsmålstegn,
så sier spørsmålstegnet til meg: Englene kommer til unnsetning nå.
Så kommer englene.
Jeg svarer: Må du ikke si hva du spør om da?
Han: Nei, spørsmålstegnet sier til dem hva jeg lurer på fordi det jeg tenker på er inni det.
Og englene vet også hva jeg tenker.

30.04.2012
Han: Jeg håper han kan kjøre meg så du slipper å gå så langt. Jeg vil ikke at du skal bli så sliten fordi da får jeg ikke nok oppmerksomhet.
Han: Jeg ser døde barn i himmelen. De hopper og er glade!:) Jeg: ser du noe mer?
-Ja, jeg ser skyer og Gud og engler rundt Gud.
De snakker om at de skal passe på alle i hele verden.

02.05.2012
Han: Jeg har vondt i magen.  Jeg: har du vondt i magen så gå til Per i Hagen. Han: og så? Jeg: hm, jeg husker visst bare det, jeg. Han: Har du vondt i magen så gå til Per i hagen. Sett deg på ei grein og gnag på et bein. Jeg: Se det, ja. Du har hørt den før? Han: Ja, men nå vil jeg lage en annen (versjon) om noe som faktisk virker. Jeg: Husk at det kan være mange grunner til at man har vondt i magen så det finnes ikke bare e'n måte som virker på alle. Han. Jo det finnes det. Hør: Har du vondt i magen så gå til mammaen min. Så koser hun med magen din. Da blir den fin. Jeg: du har jammen rett, du smarting. Kos hjelper. Kjærlighetskos hjelper sikkert på alt.
Han i dag 24 juni: Om natta sa Gud til meg at jeg egentlig heter xxxx og ikke det andre tror. Det er fordi jeg er så søt. Og Gud var så myk! Gud var så deilig å kose med!

2 juli 2012. Kveldens samtale. Utdrag:

Jeg fortalte sønnen min at jeg fikk en krone på hodet av Gud en gang ettersom jeg leste en Bahaibarnebønn for han i kveld som inneholdt nesten de samme ordene. Nemlig: "Kron mitt hode med det evige livs diadem" . Da sa han at han også hadde fått en slik krone da han var baby. På kronen stor det "engel", sa han. "Vet du hvorfor jeg sa ga- ga da? Fordi jeg ville egentlig spørre: Er den fra Jesus? Eller Gud? Jeg er ikke fra verden, jeg er fra engelkjærlighetverden. Jeg kan snakke englespråk. Fordi jeg kommer fra den verdenen.
"Hvordan er det språket da?, spurte jeg.
Han ser oppover med store øyne og sier: det er å snakke og gi kjærlighet samtidig.

Jeg har usynlige haler også. En jeg bruker hos farmor, en hos pappa, en nattehale osv. Jeg har dem alle i lomma. I lomma er de små. Når jeg vil bruke en tar jeg den foran hjertet og da blir den stor.

13.09.2012

Jeg har vært syk i en uke, av halsbetennelse. Etter å ha lest for sønnen min og vi koser i senga sier han til meg for første gang: "Sauen min", "lille sauen min". Det var dritkoselig å høre og jeg merket at jeg var den som tok imot klemmen i kveld fordi jeg var sykest. (Han har ikke feber, men har vondt i halsen som meg.) Jeg følte at jeg kunne være liten hos han. Det var godt og en helt ny opplevelse. Helt i kontrast til min Jesus-opplevelse under meditasjonen sist der jeg ikke søkte kjærlighet å få fra Jesus men å finne den indre kilden til den.

Jeg fortalte at jeg hadde lengtet etter å få barn første gang som 22-åring og at jeg da forestilte meg et barn slik han var, og at jeg hadde ventet over ti år for å få han, fordi jeg ikke hadde hatt noen kjæreste i mellomtiden. Da sier han: "Jeg likte meg veldig godt inni magen din". Var du syk mens jeg var der inne?" Nei, ikke som jeg kan huske, sa jeg. Jeg trente styrke annenhver dag helt til du kom ut.
"For jeg healet deg da jeg var der inne med kraften min!"

11.12.2012

Han (nå 6,5 år): Jeg elsker Gud så veldig. Mer enn jeg elsker deg, mamma!


I dag, 21 april 2013

Tror du månen er en del av oss?
Månen er viktig. Den hjelper oss å leve.

23. mai: 

Plutselig sa han i morges: "Må" er et ondt ord.
Å vinne et løp er ikke det viktige fordi da tenker man bare på den tingen man kan vinne og ikke Gud.

27 nov. 2012

Kjærlighet er nøkkelen til den onde makten.

3 desember 2012.

Jeg elsker Gud. T.o.m. mer enn deg mamma.

5 desember 2012.

Jeg vil dø. (Det er tøft på skolen og pappaen har lite tid til han pga oppussing av leilighet og ny samboer.)

7 desember 2012.

Om du dør før meg kommer jeg til å drepe meg så vi kan være sammen.

-Er bursdagen min samme dag som jeg er født? Wow, så fantastisk!
 "Ja, hva trodde du bursdagen din var en feiring av? spurte jeg.
-Jeg trodde det var for at andre fikk være snille og for å feire at Gud er den beste og snilleste, jeg!

30.07.2013 

Han ville tegne Gud, og så ville han tegne Jesus på samme tegning. Forklaringen han deretter gav var at lysvesenet Gud strålte på Jesus sånn at Jesus kunne bli et strålende vesen som kunne gjøre masse snilt. Så tegnet han seg selv og meg motta stråler fra lysvesenet Guds hode. Jesus fikk først, så vi. Så mye kjærlighet at det ble et lyshjerte rundt oss.

12.11. 2013 

I morges snakket vi sammen. Jeg sa at siden Gud sier han har skapt meg av kjærlighet må det bety at hele skaperverket er et uttrykk for Hans kjærlighet og at poenget med å skape disse vesenene må være at vi skal lære å elske ved å øve på å elske hverandre. Da svarer han: Ja, han skapte oss for å få venner!:) (Jeg tenker:)Og det må jo være sant fordi når vi blir venner med Gud vil vi lære å elske som Gud.

09.12.2013 

Sønnen min ( på 7) da jeg sto i dusjen: Mamma du har et hjerte rundt deg! Hæ? sier jeg og åpner dusjkabinettet. Han ser inntakende på meg med mørke, gnistrende øyne: Du har et hjerte rundt deg! Jeg: Er det du som har lagd det? Han: Jeg sier det bare!

22.12.2013 
Hva er det med julaften du gleder deg til? spurte jeg da han i kveld sa han gledet seg. Svaret hans: Kjærligheten.

10.06.2014 
Dikt til meg.
Jeg elsker deg fra dag og morgen,
til natt og kveld.
Du er lyset i mitt hjerte.
Du er like fantastisk som Gud.
Du kommer til å bli kjempesnill
når du kommer til himmelen
siden du er så snill på denne dag.

Du er solstrålen i hjertet mitt.
Jeg føler det varme i hjertet
når du skinner strålen på meg.
Du er så vakker når du smiler
når du er glad.

03.12.2014

Mamma, det var ikke pent av deg å omtale x som en dust imorges og unnskylde deg med at alle mennesker er det, når jeg kritiserte deg for det. Det er ikke pent å kalle noen for dust, heller ikke om de ikke hører det.

12.01.2015

Han la seg i fanget mitt og sa: Mmm, det lukter te, mamma og kjærlighet. Jeg: Hva lukter kjærlighet da? Han: Godt. Og du er kjærlighet, fordi Gud skapte oss for å gi kjærlighet på jorda, derfor er du kjærlighet. Senere på dagen da han hadde gitt meg litt massasje og jeg hadde fortalt hva det normalt koster sa han: Koster det så mye å få massasje? Det hadde kostet 25 kroner i min verden.

27.04.2015

Jeg: Skal jeg ta på meg hodetelefoner (for å se på TV)?
Han: Ja, så kan jeg elske deg mens jeg leser!

12.10.2015

Sønnen min 9,5 år: Du er den beste og snilleste!
Jeg: Det kan jeg ikke si meg enig i.
Han: Men jeg mener den innerste deg. 
Det er den jeg hører på. Ikke den utenfor, da!



11.01.2016


Daniel: Jeg skvettet vann på katten ved et uhell.

Jeg: Hvorfor er du selv så våt i ansiktet?

Daniel: Jeg gav karma til meg selv.

No comments:

Post a Comment